Can you help me!!!

Discussion in 'Off-Topic Chat' started by lilcornetgirl, Dec 31, 2003.

  1. lilcornetgirl

    lilcornetgirl Member

    Messages:
    222
    Location:
    Manchester
    If there is anyone who can help on this subject i would love you to Reply.

    My dreams are pretty big and one is to be a composer in music we have to do our own pieces my teacher says i do really good tunes if only i could do the chords of my mind aswell i wondered if anyone could help me do the chords or tell me what i am doin wrong because the Tune sounds good efor i put the chords in.

    PLZ HELP as i am really stuck.
     
  2. Naomi McFadyen

    Naomi McFadyen New Member

    Messages:
    10,577
    Location:
    Manchester
    PM me with any questions if you need it... :)
     
  3. geordiecolin

    geordiecolin Active Member

    Messages:
    2,376
    Location:
    Hetton-le-Hole, Tyne and Wear
    Just hope you punctuate your music better than your posts!!! :lol: :wink: :wink:
     
  4. lilcornetgirl

    lilcornetgirl Member

    Messages:
    222
    Location:
    Manchester
    HaHa I wish the Tmp lot would stop pickin up on my Punctuation.
     
  5. tewkeshorn

    tewkeshorn Account Suspended

    Messages:
    313
    Location:
    Cheltenham, Glos.
    I know everyone has their own way of songwriting but if it's any help the way I do it is:
    - Get a rough idea of the structure of the song (Intro, Verse, Chorus, Verse, Chorus, Bridge, Chorus, Outro for example)
    - Work out the chord progression for each section and try to put a nice hook in the chorus.
    - If I'm using lyrics then work on them to fit the chord progression and then the tune kindof writes itself, or if no words just play around the chords to get a tune.
    - Then you've got the basic chords and tune you can arrange it for whatever instrumentation you want and can put together appropriate accompiament to suit the instrument and tune. Voila, one bogstandard rough song (probably as good as anything in the top 20 these days!!)

    I don't really do major, or complex stuff. Just a few songs to mess about with at home! You can ignore me again now!
     
  6. lilcornetgirl

    lilcornetgirl Member

    Messages:
    222
    Location:
    Manchester
    My RUBBISH tunes are either enoth Parts for the orcrestra at school (not alot) or for a brass band. not a big one but enoth i could always do the cornets in a harmony.

    But its gettin the chords right to the melody.
     
  7. akwarose

    akwarose Active Member

    Messages:
    1,288
    Location:
    Milton Keynes
    donna, i heard a tune u did, u sent it to me... and it was really good!! so stop sayin ur tunes r crap, coz they aint!!! and who carse about punctuation tbh....:p
     
  8. Killer_Trumpet

    Killer_Trumpet Member

    Messages:
    34
    Location:
    Oklahoma, USA
    The 1st song I wrote was a baritone & trumpet duet for a school project. Awful, awful, awful, and so on. Stupid rhythms...
     
  9. lilcornetgirl

    lilcornetgirl Member

    Messages:
    222
    Location:
    Manchester
    They are truly rubbish i am tellin you now the only good one i have done was one that took me like 3 hours on a saturday coz i was really mixed up and reflected my moods in it. lol i dunno how i did it but it was truely a one off today i had 20 mins to come up with a piece b4 it was being assesed i dunno how i did it but i did one but i was so upset because if i got an idea befor i did i would have been able to turn it around. lol. I think i have probs now i have song writtin next. AGHHHH
     
  10. jameshowell

    jameshowell Active Member

    Messages:
    1,032
    Location:
    Suffolk, England, UK
    Another thing that you need to remember is that composing isn't a 5 minute task, it can take days, or longer depending on who/what you are writing for.

    And by the sound of it you're like me: once you get an idea or are in the mood you're fine, but if you're doing it 'cos you have to then you can't do it. Don't beat yourself up one day because you draw a blank, because chances are you'll get an idea the next.

    And about the chords, speak to a teacher; they'll be able to sit you down and teach you some of the basic chord progressions and rules, which should be more than enough to get you started.

    But if in doubt, go by what sounds right. If it sounds OK then it doesn't matter if you have broken a couple of small "rules"! They were there to be broken, after all :wink:

    How's the nerves comin along by the way? Hope they are better! :lol:
     
  11. Killer_Trumpet

    Killer_Trumpet Member

    Messages:
    34
    Location:
    Oklahoma, USA
    Oops. :oops:
     
  1. This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
    By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
    Dismiss Notice